Hjemmesiden – din viktigste markedsføringskanal

Fra hjemmesiden din har du mulighet til å vise din profil, informere, engasjere og selge dine varer og tjenester. Derfor er det viktig at du er bevisst hva hensikten med hjemmesiden er. Likevel er designet viktig for at du skal skille deg ut i mengden, og at innholdet kommer klart fram så tidlig som mulig.

Nettsiden er blitt virksomhetens ”brosjyre”. Om noen for eksempel vurderer deg som et sted å jobbe for/med, så sjekker de deg på nettet. Sørg for at nettsiden er relevant og oppdatert

De fleste bedrifter har en nettside. Likevel er ofte interessen for bedrifts-nettsider lav, der få eller ingen kommer inn på siden. Bedriftens nettside er en viktig del av virksomhetens salgsverktøy hvor de presenterer varer, produkter eller tjenester for sitt publikum. Nettsiden har på sett og vis tatt over for det som tidligere var bedriftenes ”brosjyre”.

Problemet er at de fleste nettsider og nettbutikker ikke genererer nok kunder og kjøpere, eller trafikk som vi sier. Det er ikke spesielt mange som besøker siden din med mindre du jobber aktivt med dette.

Les også: Hjemmesiden – din viktigste markedsføringskanal

Du er nødt til å ha trafikkskapere!

De ulike mediene har ulike egenskaper. Nettsiden kan gi dybdeinformasjon, presentere deg og bygge merkevaren din, men du må ha hjelp til å få noen til å øke besøket til siden.

Sosiale medier som Facebook, Instagram, Google , YouTube og ulike nettaviser funger godt for å bringe budskapet ut til målgruppene. Vi kaller disse trafikkskapere. Disse skal gjøre folk oppmerksom på ditt budskap slik at de dette er relevante for ønsker å finne ut mer. Enkelt fortalt vil de klikke på annonsen din og komme inn på nettsiden eller nettbutikken din.

Trafikkskaperne har til hensikt å skape en jevn strøm av relvante personer som besøker nettsiden din.

Les også: Søkemotoroptimalisering (SEO) – 7 tips

Gjør det enkelt for kundene!

Når du designer nettsiden din så tenk på at du skal gjør det så enkelt som mulig for besøkende å nå den informasjonen de har behov for. Den informasjonen som er det viktigste for kunden må du ikke gjemme nede på siden. Gjør heller navigasjon så enkel og intuitive som mulig. Husk at folk er travle. Om det blir for vanskelig og tar for lang tid å finne informasjonen så går de bare ut av ”butikken” din og du mister en potensiell kunde.

En tommelfingerregel når du planlegger oppbygging av nettsiden din er at viktig informasjon skal være maksimalt tre klikk unna.

Les også: Hvordan lage en god bedriftsside på Facebook?

Smarttelefonen har endret designet på nettsidene

Smarttelefonens inntog i vårt digitale medielandskap har endret design-tanken til nettsider. Folk surfer på nettsider fra mobil – og på en annen måte en på desktop og tablet. Dynamiske sider som tilpasser seg ulike skjermstørrelser automatisk er viktig. Dette har eksistert noen år nå – men fortsatt er det mange nettsteder som henger igjen.

Har du en side som er noen år gammel bør du starte arbeidet med å endre den. Du mister mange besøk til siden ved å fortsette med en gammel løsning. I tillegg ned-prioriterer Google disse sidene ved søk, noe som også fører til at man ikke blir funnet.

Flere og flere bruker smarttelefon når de besøker nettsiden din. Det betyr at du må ha en side som er enklere og letter å navigere i –  på mindre plass. I planleggingsarbeidet sier vi ”Moblele first”- tenk mest på den mobile platformen

Les også: Jeg trenger logo, men trenger jeg også grafisk profil

Bruk data om adferd for å finne ut hva folk vil ha!

Google Analytics kan gi mye informasjon og mange svar om nettsiden din og de som besøker den. Du kan se hva kundene gjorde og hvilken adferd de hadde inne på siden. På den måten kan du finne ut av hva du skal gi mer av og hva som kanskje ikke er så viktig.

Google analytics gir deg også presise svar på hvordan den enkelte kampanje virker på kort sikt og over tid. Følg med på Analytics og bruk det som et nyttig verktøy!

Med aktiv bruk av Google Analytics kan du måle trafikken og effekten av kampanjene dine i de ulike mediene. Hvor mange som besøker deg, hvor lenge de er på siden, hvor de kommer fra, om de har vært der før osv.

Les også: Hvorfor er digital møredsføring så effektiv?