Hvordan lage en god bedriftsside på Facebook?

En Facebookside for bedriften din kan være en svært bra ressurs hvis den brukes riktig. I dag bruker flere og flere Facebook til å finne informasjon de leter etter, så tenk på din bedrifts Facebook-side som deres hjemmeside nr. 2, eller som en inngangsport til hjemmesiden. Facebook lar deg nå ut til kundene dine med nyttig informasjonen, og er en gyllen mulighet til å få verdifulle tilbakemeldinger som kan forbedre ditt produkt! Men for å nå ut til kundene dine, og ikke minst beholde alle følgerne dine, er det noen ting du bør ha i tankene. Her er en liste med tips for hva du kan, og bør gjøre for å lykkes på Facebook.

The Do’s:

Vær gjenkjennelig og fyll ut profilen så godt som mulig!

Profilbildet og toppbildet er gull verdt markedsføringsmessig. Profilbildet gjør at brukeren gjenkjenner deg raskt – for en bedrift er det vanligvis best å bruke bedriftslogoen. Og ikke glem ”Om” seksjonen! Dette er et av de første stedene folk ser når de snubler inn på siden din. Fyll inn informasjon om hva du selger, en link til hjemmesiden, åpningstider, osv. Bruk denne biten til å svare på de viktigste og vanligste spørsmålene du tror kundene dine ønsker å få svar på med en gang.

Sett opp en Call-to-Action og chat-knapp!

”Ring nå,” ”reserver nå,” ”åpne app,” ”meld deg på,” osv. En Call-to-Action (CTA) er for eksempel en knapp som kan lede til en landingsside, eller en påmeldingsknapp til nyhetsbrev. Alt som oppfordrer brukeren til å ta et valg og klikke på noe for å komme videre. Gi kunden mulighet til å ta kontakt med deg, lett få tilgang til produktene du selger, og få tilbud/informasjon rett i innboksen. Gjør det så enkelt som mulig for kunden å gjennomføre det du prøver å oppnå gjennom markedsføringen.

La kampanjer ta over profilen din!

Bruk toppbilde, ”pinned posts” og sidens CTA for å promotere kampanjer. Du kan feste innlegg til toppen av siden ved å ”pinne” dem, slik at de alltid ligger øverst og er det første folk ser når de kommer inn på siden, selv om nyere innlegg har blitt publisert. La profilbildet være uendret ved mindre dere har endret logoen, men ikke vær redd for å bytt toppbilde en gang innimellom for å gi siden en ny look og gi inntrykk av at den er aktiv.

Vær relevant!

Publiser relevant informasjon som du tror kundene dine synes er interessant og kan dra nytte av. Hold deg til ditt felt, og del gjerne innlegg fra andre ledende aktører i din bransje. Men vær obs! Selv om engasjement og kontinuitet er viktige begrep når vi snakker om Facebook-markedsføring, er det ikke bra å poste irrelevant informasjon kun for å holde aktiviteten oppe. Dine kunders tid er verdifull – ikke kast den bort!

Skriv kort, uformelt og presist!

Vær menneskelig. Facebook er et personlig medium.  Innlegg, kommentarer og kommunikasjon generelt bør gjenspeile dette. Selv om du ønsker å nå ut til mange – ha enkeltkunden i fokus. Få kunden til å føle at du retter deg direkte til dem, og ikke fremmedgjør dem ved å bruke et avansert eller formelt språk. Selv om Facebook-siden din er en salgskanal, er den først og fremst en kommunikasjonskanal! Skriv folkelig, ikke akademisk, og kom til poenget kjapt – tålmodigheten hos kundene dine er kort!

«Boost» innlegg!

Mange tror at hvis du har 1000 følgere på Facebook vil alle disse se hver eneste post du publiserer. Dette er feil. Omtrent 6,5% av følgerne dine ser innleggene dine. Facebook filtrerer postene som brukerne mottar basert på relevans . Dvs. at du i de fleste tilfeller må betale for at posten din skal vises, til og med til dine egne følgere.

A-B testing!

Med A-B testing menes å teste 2 alternative poster opp mot hverandre for å se hvilken av dem som fungerer best. Begynn med to ganske like innlegg.. For eksempel, legg ut to poster med lik tekst, men med ulike bilder, og se hvilket bilde som får flest klikk. Deretter legger du ut du to nye innlegg som har like bilder (det som hadde best effekt i forrige runde) men med ulik tekst. Slik fortsetter du til du finner ut hva trenden er for din kundeskare og hva som virker og ikke virker.

Vær obs på tidspunktet!

Det viser seg at enkelte poster gjør det bedre enn andre fordi de har blitt postet på riktig tidspunkt. Dette varierer fra kundegruppe til kundegruppe , så her gjelder det å prøve seg frem, men et godt utgangspunkt er mellom kl.13.00 og 16.00, tirsdag – torsdag.

Tilpass målgruppen!

Husk å snevre inn annonseringen eller boosting av innleggene dine mot riktig målgruppe slik at du ikke betaler for at den vises til folk som ikke er interessert i dine innlegg. Det kan være viktig å ha i bakhodet at selv om kvinner og menn er relativt like mye tilstede på Facebook, er kvinnene mer aktive når det kommer til  engasjement på poster (deling, liking og kommentarer), så ofte (litt avhengig av produkt), kan det lønne seg å målrette mot kvinner.

Unngå reklameblindhet!

Innlegg som er «for reklamete» blir som regel oversett av brukerne. Dette er et voksende fenomen som i stor grad utspiller seg på sosiale medier, og Facebook er ikke et unntak. Nylig forskning viser at folk blir mer irritert av reklameeksponering i dag enn for kun få år siden. Det er derfor viktig at salgsfremmende innlegg ikke må oppleves som typisk reklame. Tips da kan være å unngå bruk av tekst på bilder og ikke bland sammen for mange spreke farger som skriker om oppmerksomhet . Logoer kan fint være med på bildet, men prøv da å plassere den på en fysisk gjenstand fremfor å klistre logo oppå bildet. Produktplassering er stikkordet!

Ha andre medier i bakhodet!

Bilder og annet innhold kan ofte enkelt brukes i flere kanaler, som, for eksempel, Instagram. Instagram ble kjøpt opp av Facebook i 2012, Bilder du legger ut på Instagram kan publiseres direkte på Facebook-siden din hvis de er koblet sammen. Pga. hashtagger anbefaler vi ikke å gjøre det da det ikke tar seg like bra ut på Facebook. Det du kan gjøre, derimot, er å bruke samme bilde men tilpasse innhold/tekst. Tenk derfor at bildene du tar kan brukes flere steder.

Still spørsmål og be om feedback!

Inviter følgerne dine til å engasjere seg. Dette for å øke den organiske (ikke betalte) spredningen av posten. Et eksempel kan være å legge ut et bilde av 2 produkter og spørre hvilket produkt de liker best. Spør også om tilbakemeldinger som kan hjelpe deg å forbedre produktet ditt.

Hold konkurranser og del ut freebies!

Den beste måten å få noen til å like siden din på, er å gi bort noe, enten det er gjennom en konkurranse eller eksklusive tilbud som kun gjelder Faceboook-følgerene dine. For eksempel rabattkoder for gratis frakt, eller en kode som gir tidlig tilgang til et kommende salg på nettsiden din. NB! Husk å holde deg oppdatert på Facebook sine konkurranseregler.

The Don’ts:

Ikke annonsere hele tiden!

Ikke bruk Facebook-siden som en ren salgskanal. Mange gjør denne feilen. De tilbyr kuponger og poster salgstilbud, men glemmer å kommunisere med kundene. Andre tilbyr mye bra og interessant informasjon, men glemmer å tilby salgsrabatter o.l. For å gjøre det bra må du gjøre begge disse tingene, ikke bare bruk siden for å pushe produkter eller tjenester på kundene dine. Du må prøve å skape et godt forhold til kundene dine, ikke plage dem med salgstriks. Tenk 80/20 -regelen: 80% innhold og 20% produkt.

Ikke spam kundene dine!

Kvalitet trumfer kvantitet, og kundene kan fort vise deg ryggen hvis du blir for intens. Det betyr ikke at du ikke bør være kontinuerlig i postingen din, men ikke ta helt av. Hvor ofte man bør poste avhenger av hva slags bedrift man promoterer. Prøv for eksempel å poste én gang om dagen. Husk å dele relevant innhold fra andre. Ta kundene dine bak forhenget, og la de bli kjent med teamet ditt.

Ikke ignorer kundene dine!

Det verste du kan gjøre er å ignorere en misfornøyd kunde. Negative nyheter sprer seg raskt på Facebook (og andre medier), noe som kan være ødeleggende for din bedrifts omdømme. Det beste å gjøre i en slik situasjon er å invitere til en samtale et annet sted enn på Facebook, og gjør det raskt! En kunde som føler seg hørt og ivaretatt kan dessuten bli din største fan hvis du tar tak i problemet kjapt! Og visste du at 42% av Facebook-brukerne forventer en responstid på under 60-minutter? Så vær rask, og vis at du bryr deg om følgerne dine!

Ikke glem det visuelle!

Innholdet ditt kan generere opp til 94% flere visninger hvis du poster interessante bilder eller andre visuelle elementer. Bruk av visuelt innhold i Facebook-kampanjer generer omtrent 65% mer engasjement enn rene tekstinnlegg. Film har dessuten en større stoppeffekt enn bilder, men husk at filmen må være engasjerende for å fungere bra! NB! En rekke stillbilder klassifiseres ikke som film og utløser ikke større visningseffekt enn et vanlig bilde.

Andre Do’s & Don’ts:

  • Bruk hashtags, men ikke mer enn 2, så tenk nøye igjennom hvilke du velger å bruke.
  • Ikke forvent at ting som fungerer for andre bransjer nødvendigvis fungerer for din!
  • Ta i bruk Facebook sine verktøy. Polls, Canvas og Instant Articles.
  • Ikke dans rundt grøten!
  • Gå live! Facebook-brukere ser i gjennomsnitt tre ganger lengre på live-sendinger enn på forhåndsinnspilte filmer.
  • Gi siden din personlighet og bruk humor om det passer seg.
  • Ikke vær redd for å ta tak i «hotte» temaer,  men hold deg unna politikk og religion.
  • Gi en person i bedriften ansvaret for Facebook-siden. Ikke anta at noen sikkert tar hånd om det.
2019-02-27T14:35:50+00:00