Hvorfor er digital markedsføring så effektiv?

Med digital markedsføring kan du utforme budskapet slik at det treffer målgruppen på rett sted og til rett tid. Digital markedsføring er dagsaktuell, den er dynamisk – og den er målbar.

At markedsføringen er målbar og gir statistikk om rekkevidde og respons, gir deg mulighet til å skreddersy budskapets form og innhold, og endre dette kjapt hvis responsen er lav. Det betyr i praksis at du kan tilpasse annonsenes form og innhold etter hva som gir best respons. Det som gir oppmerksomhet, respons og økt omsetning, kan du gjøre mer av – enda mer målrettet.

Vi i SSR reklamebyrå har kompetanse på alle typer digital markedsføring – fra Google annonsering, analyse og søkemotoroptimalisering – til bannerannonsering på nett, annonsering i sosiale medier og e-postmarkedsføring.

Mobiltilpassede nettsider

75% bruker mobiltelefon når de gjør søk på nettet, og Google «straffer» nettsteder som ikke er tilpasset lesning på mobiltelefon og nettbrett. I praksis betyr dette at Google rangerer mobiltilpassede nettsider høyere enn sider som ikke er såkalt responsive (at de automatisk endrer karakter etter hvilket lesemedium som brukes). For oss er det en selvfølge å utvikle nettsider som er mobiltilpasset – og vi fokuserer primært på at siden skal utformes slik at den er optimalisert for lesing på mobiltelefon eller nettbrett.

Søkemotoroptimalisering – SEO

Det hjelper lite med et flott nettsted hvis innholdet ikke er utformet slik at det blir fanget opp av søkemotorene når brukere gjør søk i Google. Vi fokuserer på å gi våre kunder råd om hvordan tekst og bilder bør være for å bli oppfattet som relevant i forhold til de søk som gjøres. For å bli funnet på nett må altså innholdet svare til det brukeren søker etter. Vi bistår med utforming av tekstinnhold og optimalisering av bildefiler slik at både tekst og bilder gir relevante svar på de søk som er naturlig å gjøre for å komme til nettstedet.

google analytics logo

Les også: Søkemotoroptimalisering (SEO) – 7 tips

E-postmarkedsføring

Å sende målrettet informasjon eller tilbud på e-post til mottakere som man har et kundeforhold til eller annen relevant relasjon til, er det mest effektive digitale markedsføringstiltaket du kan gjøre. Vi bistår med råd om utforming, verktøy og lover og regler for direktemarkedsføring via e-post.

Les også: E-postmarkedsføring som vekker interesse

Innholdsmarkedsføring

En stor grad av nettavisenes artikler er såkalt «Content Marketing» – det vil si innhold som ser ut som redaksjonelt stoff, men som i realiteten er en annonse. Denne typen innholdsmarkedsføring merkes med «annonse», men utformes som en nyhets- eller feature-sak i nettavisens flate.
Innholdsmarkedsføring kan også være blogginnlegg på egen nettside hvor innholdet er bevisst skrevet for å bli funnet ved Google-søk etter en spesiell vare eller tjeneste.
Vi bistår med tekstinnhold og utforming – og valg av publiseringsflate.

Google-annonsering og analyse

Google tilbyr annonsering – såkalte Google Ads – og vi bistår med utforming og strategi for målretting. Dette sammen med Googles egne analyseverktøy gir deg en mulighet til å bli synlig både i Googles søkemotor og på utvalgte nettsteder – også i sosiale medier som eksempelvis Facebook og YouTube.

Sosiale medier

sosiale medier logoer facebook linkedin youtube instagram

Enhver virksomhet bør ha en offisiell Facebook-konto hvor man kan komme i kontakt med sine kunder. Her er det mulig å informere, påvirke og ha dialog med kundene. Innlegg kan med andre ord være rent informative og de kan være målrettet reklame til spesielle geografiske områder, kjønn, interessefelt og til bestemte tider. Sosiale medier treffer kunder som i utgangspunktet vil være interessert i det som dukker opp i nyhetsstrømmen – i hvert fall hvis innholdet utformes riktig. Hva som er riktig og hva som er mindre viktig er ikke alltid lett å svare på. Men også her finnes verktøy som måler rekkevidde og respons – og gir svar på hvilken atferd brukerne har i forhold til dine innlegg i sosiale medier. Vi har erfaring med innholdsmarkedsføring og kampanjer i sosiale medier – også YouTube, LinkedIn og Instagram.