Viktigheten av å ivareta den visuelle identiteten

Designmanualen dokumenterer regler og retningslinjer for bruk av logo og grafiske elementer som er designet for å skape en tydelig og sterk identitet som har som formål å bygge og styrke merkevaren.

Snøhetta Design fikk i oppgave å utvikle et samlet designprogram for Norges nasjonalparker for å styrke merkevaren Norges nasjonalparker på en måte som vil gjøre all kommunikasjon og markedsføring av det fineste vi har av norsk natur i et gjenkjennelig design – kall det gjerne innpakning eller drakt. Alle norske nasjonalparker, 46 i tallet, skal nå samles under felles logo og all informasjon fra brosjyrer, kart, infotavler, skilt og nettsider skal utformes etter bestemte grafiske retningslinjer som omfatter skriftsnitt, farger og måten tekster skrives på og hvordan bilder skal tas for å fokusere på at folk inviteres inn i den norske naturen. Målsettingen er å gjøre Norges nasjonalparker til en viktig merkevare – attraktive reisemål og bedre vern av våre mest verdifulle naturområder.

Vi er gode designforvaltere

Da Raet nasjonalpark skulle åpne, fikk vi oppdraget med å framskaffe tekst og innhold til de første brosjyrene og plakatene, og vi laget også utkast til hjemmeside – alt utført i tråd med retningslinjene som Snøhetta Design hadde nedfelt i Designmanual for Norges nasjonalparker. Milødirektoratet var så begeistret for hvordan vi løste oppgaven, og ga Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder grønt lys for å bruke oss til å utvikle de nye nettsidene for Raet nasjonalpark. Og ikke nok med det – Miljødirektoratet ønsket å føre oss opp på lista over leverandører som de anbefaler andre nasjonalparker å benytte seg av. Måten vi løste oppgaven på viser hvor viktig det er å ivareta en virksomhets visuelle identitet – både for oss som seriøs leverandør av grafiske og digitale løsninger – og for Raet nasjonalpark som nasjonal merkevare.

Anerkjennelse som profesjonell leverandør

SSR reklamebyrå er blant Miljødirektoratets anbefalte leverandører av kommunikasjon i digitale flater, og vårt byrå har som følge av dette under utvikling nettside for Jomfruland nasjonalpark og en nettside for Oksøy og Rivingen landskapsvernområde og Flekkefjord landskapsvernområde i Vest-Agder. Dette er resultater av at Miljødirektoratet anerkjenner oss som en profesjonell leverandør som ser viktigheten av å følge retningslinjene som er nedfelt i Designmanual for Norges nasjonalparker. Vi får tillit fordi vi har vist at vi kan ivareta merkevaren Norges nasjonalparker slik at den styrkes gjennom konsekvent bruk av gjenkjennelige elementer og oppbygging.

Vi kan webdesign, og vi er gode på innhold

Mange har erfart at vi utvikler gode og funksjonelle nettsider, og at vi i tillegg er gode på å utforme nettsidenes innhold slik at besøkende opplever at de finner fram til og får god informasjon om det de søker etter. I vårt arbeid med innhold bestrever vi oss alltid på å gjøre innholdet søkbart – det vil si at det gir treff på siden med høy relevans i forhold til hva det søkes etter via Google søkemotor. Vi har som målsetting at de vi lager nettsider for skal være sikre på å bli funnet på nett.
Ta kontakt med oss hvis du er interessert i å høre mer om hvordan bli synlig på nett og hvordan vi jobber for å ivareta visuell identitet og styrke merkevaren.

Les også: Hvorfor er digital markedsføring så effektiv?

2018-01-05T09:17:47+00:00