Fremming av bilder på Facebook

For ikke lenge siden var det en regel på Facebook som man kalte «20%-regelen». Denne regelen sørget for at man, på ingen måte, hadde mulighet til å fremme («booste») et innlegg dersom bildet i posten inneholdt mer enn 20% tekst. Selv tekst på bøker og plakater, klokker og linjaler ble definert som tekst, og det var nærmest umulig å være helt sikker på om man var innenfor eller ikke. Det finnes mange applikasjoner som lar deg kontrollere mengden tekst på bilder, men som regel blir det litt i overkant unøyaktig.

Et bedre system i dag, men lever 20%-regelen fortsatt?

I dag kan du fremme poster som har bilder med mye tekst uten at de blir avvist av Facebook, men dess mer tekst dess dårligere rekkevidde får du på postene. Selv om den strenge 20%-regelen er borte, vil du fortsatt bli «straffet».

Facebook ønsker fortsatt at du skal lage innlegg uten mye tekst på bildene fordi tekst på bilder ser ikke bra ut (den enkle forklaringen). De ønsker at Facebook-feeden ikke skal oversvømmes av tradisjonelle bannerannonser, men av inspirerende og interessante bilder. Dett er fordi de fleste Facebook-brukere er på Facebook for helt andre grunner enn å bli disponert for reklame. Som Facebook selv sier: de vil «maintain an enjoyable experience for people» (sørge for en hyggelig brukeropplevelse for deg og meg).

Tenk fortsatt 20%-regel, men prøv på 0%

Prøv i hvert fall, selv om det er lov, å unngå mer enn 20% tekst på bildene – for å gi en bedre brukeropplevelse. Dersom du kan er det mye bedre å prøve på 0% tekst på bildene. Dersom bildet er verdt å like eller kommentere, får brukeren en god opplevelse, og du som annonsør har sørget for å inspirere i stedet for å irritere.

Les også: Hvorfor er digital markedsføring så effektiv?

 

Her er Facebooks retningslinjer for tekst på bilder

Du kan lese mer på Facebooks sider for annonsehjelp ( https://www.facebook.com/business/help/980593475366490 )