Jeg trenger logo, men trenger jeg grafisk profil?

Kategorier: ukategorisert
Jeg trenger logo

Kom, jeg trenger logo

Mange lurer på hva begrepene grafisk profil og visuell identitet betyr. «Jeg trenger logo. Er ikke det nok?»

Jo, logo er viktig. Det er kanskje det viktigste elementet i ditt «ansikt» mot omverdenen. Men virksomhetens personlighet, identitet kan i tillegg også synliggjøres på mange andre måter. Derfor er det viktig å ha en gjennomtenkt plan for hvordan dette skal se ut og brukes. Det er her begrepene visuell identitet og grafisk profil kommer inn.

Skill deg ut og skap et godt inntrykk
Du tenker kanskje: Jeg trenger logo, men… Det er starten på det vi kaller visuell identitet eller branding. I dag er behovet for å være synlig større enn noen gang, og det er viktig å skille seg ut i mengden på en positiv måte. Logo og andre grafiske elementer gjør at du blir gjenkjent, og en god grafisk profil kan føre til at markedet raskt får et godt og riktig inntrykk av deg og din virksomhet. En grafisk profil handler om helhetstenkning. Den skal bidra til at all kommunikasjon skjer så ryddig, tydelig og ikke minst synlig som mulig.

Retningslinjer for bruk av identitetsskapende elementer
En grafisk profil er ganske enkelt retningslinjer for bruk av logo og andre identitetsbærere for din virksomhet. Profilen er en oversikt med retningslinjer for bruk av logo, hvilke farger som skal brukes og hvilke skrifttyper (fonter) som skal brukes i trykte og digitale flater. I tillegg inngår ofte maler for trykksaker hvor aktuelle format, papirkvaliteter og størrelser er definert.

Konsekvent bruk skaper tillit
Når virksomheten bruker designmaler og følger retningslinjene for virksomhetens grafiske profil (grafisk profilhåndbok) trenger man ikke finne på noe nytt hver gang nytt markedsmateriell skal lages. På sikt vil dette plan- og strategiarbeidet også gi  økonomisk gevinst. Å legge litt ressurser i å utvikle en god logo og en grafisk profilhåndbok handler om å investere for å bli lagt merke til og anerkjent.

Skap et godt førsteinntrykk
Når noen mottar ditt visittkort, ser en annonse eller besøker hjemmesiden din, skapes et førsteinntrykk av din virksomhet. Det er derfor svært viktig at det etterlatte inntrykket beskriver virksomheten riktig og på en positiv måte. Hvis du spør: Jeg trenger logo, men trenger jeg grafisk profil, er svaret et ubetinget JA!

Er grafiske virkemidler bare kosmetikk?
Mange ser nok på design og spesielle grafiske virkemidler som ren dekor, men det er viktigere enn det. Design og utseende er for mange blant de viktigste faktorene når folk kjøper bil, klær, møbler og andre forbruksvarer. I tillegg påvirker god design oss uten at vi er det bevisst. Derfor vil en godt designet logo og en gjennomtenkt grafisk profil kunne være din virksomhets største verdiskaper. Med en lett gjenkjennelig logo og en sterk visuell identitet kan du få et konkurransefortrinn i kontakt med potensielle og eksisterende kunder.

Var dette interessant?. Det koster ikke noe å ta kontakt for en uforpliktende samtale om hvordan vi sammen kan skape din logo og på en effektiv måte lage en grafisk profil som bygger din rette visuelle identitet.