Søkemotoroptimalisering (SEO) – 7 tips

Kategorier: blogginnlegg , kommunikasjon

Søkemotoroptimalisering – Vi anbefaler alle virksomheter som har en hjemmeside å jobbe med dette!

Søkemotoroptimalisering, eller ofte kalt SEO, handler kort og godt om å legge til rette for at hjemmesiden bli mer synlig for mennesker som er interessert i produkter, tjenester eller kunnskap som du tilbyr. Gjør du ikke det, blir du like lett å finne på nett som den berømmelige nåla i høystakken!

Google står for 9 av 10 internettsøk og er den største og viktigste søkemotoren å optimalisere seg for. Hvis du vil bli funnet av potensielle kunder som er interessert i dine produkter og tjenester, er det her du bør ha fokus!

Her er våre syv råd til deg som ønsker god rangering på Google-søk:

  1. Sørg for at webløsningen din fungerer like godt på PC, mobil og nettbrett. I og med at mer enn halvparten av alle søk gjøres med mobiltelefoner og nettbrett, er det viktig at informasjonen på nettstedet ditt er mobiltilpasset. Google favoriserer responsive webløsninger!
  2. Skaff deg kunnskap om hvilke ord og fraser kundene dine bruker. Google Analytics er en god kilde til slik informasjon – og et utgangspunkt for søkemotoroptimalisering
  3. Bruk søkeordene i sidetitler, ingresser og tekster på hjemmesiden.
  4. Bruk søkeordene i bildetitler og dokumenter du laster opp på siden.
  5. Ønsker du kun å spre informasjon eller vil du selge? Vil du at besøkende skal finne svar på alt de trenger på hjemmesiden din, eller vil du at de skal kontakte deg? Ha en plan for hva du vil oppnå når noen besøker hjemmesiden, og bruk Google Analytics for å optimalise. Søkemotoroptimalisering er et kontinuerlig arbeid – gjør justeringer og se hva som skal til for å få dem til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre
  6. Legg en større del av annonsekronene dine i Google-markedsføring. Annonsér kampanjene dine på Google, slik at de som søker etter produkter og tjenester du kan levere finner deg. Google Adwords er Googles annonseverktøy – gratis tilgjengelig – du betaler kun hver gang noen klikker seg inn på din annonse.
  7. Spre informasjonen din via sosiale medier! Ta i bruk de mediene som passer best til din virksomhet og din målgruppe. LinkedIn, Facebook, YouTube, Twitter, Snapchat og Instagram har alle ulike kvaliteter.

Vi hjelper deg med tekniske løsninger og innhold – og lærer deg å bruke verktøyene du trenger. Kontakt oss for en uforpliktende prat om søkemotoroptimalisering!

logo Google analytics - verktøy for søkemotoroptimalisering, analyse og statistikk